ПОДКАСТ

(дата на записа: 18.11.2024 г., продължителност: 1:26:45)

(всички теми на Vox Nihili – виж тук)

ВИДЕО

 

Всички епизоди на Вокс Нихили

може да чуете и в YouTube на този адрес.

Пир [ЛЮБОВТА]“ (18.11.2024)

 

Серията „Вокс нихили“ на Ratio Podcast и Предизвикай правото! изследва пресечните точки на науката и технологиите с етиката и правото, а също така и редица дискусионни теми от сферата на философията. Може би си спомняте, че имахме сходна серия събития на име Vox Nihili – сега ги пренасяме в аудио и видео формат.

Епизодът е част от вътрешната за Вокс нихили тема „Платоновите диалози“, която е съвместна инициатива на Ratio BG, Предизвикай правото! и Нов български университет. В епизодите, които са включени в поредицата, ще представяме по един от Платоновите диалози с участието на преподавател от Нов български университет. Стремежът ни ще бъде да свържем всеки един от дискутираните диалози с конкретна тема, която продължава да бъде актуална и днес. Вярваме, че „триалогът“ (във всеки епизод ще участват трима души) върху диалозите може да бъде интересен, а гласът на Платон има място в разговорите за проблемите, чието окончателно решение така и не успяваме да постигнем. А може би точно тази невъзможност да постигнем окончателното решение както по времето, в което са живели Сократ и Платон, така и във времето, когато четем техните диалози, е това, което ни прави хора.

Темата се организира по идея на Стоян Ставру.

 

Любомир Бабуров, Боян Манчев и Стоян Ставру обсъждат:

– Каква е разликата между разговора между философи и разговора между търговци? Как пиенето е свързано с философията или защо философите посещават симпозиуми?

– Какво представлява Стълбата на любовта?

– Как чрез еросът нещата стават?

– Кое е общото между прозявката и хаоса?

– Как се лекува хълцане?

– Каква е разликата между „простолюдната“ и „небесната“ Афродита?

– Как Ерос едновременно обединява и разделя?

– Какво ни казва митът на Аристофан?

– Как се реже яйце с косъм?

– Защо Зевс е преместил отпред „половите части“ на разделените на две андрогини?

– Какъв е стремежът на… калкана?

– Как щурците са свързани с любовта?

– Що за създание е демонът?

– Защо на ерос родителите му са Бедността и Способът?

– Каква ни е Диотима?

– Що за обида е да спиш до Сократ като „до баща си“?

 

„Пир“ на Платон е диалог, в който Федър, Павзаний, Ериксимах, Аристофан, Агатон и в крайна сметка Сократ, разказвайки за това, което е научил от необикновената жрица Диотима, обсъждат природата на любовта (Ерос) по време на пиршество. Всеки от гостите изнася реч, изразявайки различни гледни точки за любовта – от физическата страст до стремежа към вечната истина и красота. Накрая нахлува влюбеният Алкивиад. Но коя е истината за любовта: страстта към отделни красиви тела или съзерцанието на абсолютната красота. Диалогът съчетава философия, митология и литература, като подчертава трансформиращия потенциал на любовта и връзката ? с добродетелта и безсмъртието. Ако искате да чуете какъв е Пътят на красотата, то този епизод може да ви е обърка допълнително 🙂

 

Разговора може да чуете ТУК.

 

Допълнителни материали:

Пир, Платон, прев. Георги Михайлов. С., Нов български университет, София: Наука и изкуство, 1979;

Пир, Платон, прев. Георги Гочев. С., Изток-Запад, 2015 (линк);

Коментар върху Платоновия Пир за любовта, Марсилио Фичино, прев. Цочо Бояджиев, С., Гал-Ико, 1993 (линк);

Диалогът “Пир” на Платон, Ролан Барт, прев. Лидия Денкова, 1997 (линк).

 

Представяне на госта:

Проф. д.н. Боян Манчев е български философ, изкуствовед, културен теоретик и преподавател в Софийския университет „Св. Климент Охридски“, в Нов български университет и в Берлинския университет за изкуства. Изследователските интереси на Боян Манчев са съсредоточени в областта на онтологията, философията на изкуството и политическата философия.

 

А когато присъствам на други разговори, особено каквито водите вие богатите и търговците, и на мен ми става неприятно, и вас, моите другари, съжалявам, че си въобразявате, че вършите нещо кой знае какво, а нищо не вършите. А може би вие от своя страна ме смятате за нещастен и допускам, че вие мислите право, но че вие сте нещастни, аз не го допускам, а съм убеден.

 

Това именно е правилният път към областта на любовта, по който човек върви сам или под ръководството на някого, започвайки от отделните красиви неща с оглед към онова красиво, да се издига постоянно като по стълба от едно красиво тяло към две и от две към всички красиви тела, от красивите тела към красивите занимания, от заниманията към красивите знания, докато от знанията достигнем накрая до онова знание, което не е знание за друго           , а за самото онова красиво и научи най-после какво е красиво само по себе си.

 

Пир,

Платон,

прев. Георги Михайлов

 

ОТГОВОРИ

Моля напишете Вашия коментар!
Моля напишете Вашето име тук

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.