ПОДКАСТ

(дата на записа: 19.06.2024 г., продължителност: 1:25:12)

(всички теми на Vox Nihili – виж тук)

ВИДЕО

 

Всички епизоди на Вокс Нихили

може да чуете и в YouTube на този адрес.

Филоктет [БЛАГОРОДНАТА ЛЪЖА]“ (19.06.2024)

 

Серията „Вокс нихили“ на Ratio Podcast и Предизвикай правото! изследва пресечните точки на науката и технологиите с етиката и правото, а също така и редица дискусионни теми от сферата на философията. Може би си спомняте, че имахме сходна серия събития на име Vox Nihili – сега ги пренасяме в аудио и видео формат.

 

Любомир Бабуров, Камелия Спасова и Стоян Ставру обсъждат:

– Кой е Филоктет изащо е нужен на гърците?

– Каква е причината за раната на Филоктет?

– Защо Филоктет мрази Одисей?

– Какво ще научи Неоптолем от Одисей?

– Трябва ли да се казва цялата истина?

– Как моралът се отнася към казването на истината?

– Кое оправдава лъжата?

– Помага ли приятелството на оратора?

– Какво може да върне един прогонен човек обратно в общността?

– Кой убеждава Филоктет?

– Кой е митичния съдия Херкулес (Дуоркин)?

– Винаги ли стрелата на правото улучва целта?

– Съществува ли една истина?

– Коя е алтернативата на лъжата?

– Какво представлява Deux ex Machina?

– Дали Херкулес всъщност не е преоблеченият Одисей?

 

Филоктет е ухапан от змия и незарастващата му воняща рана е станала причина да бъде изоставен на необитаем остров от своите другари гърци, ангажирани със спечелването на Троянската война. Оказва се обаче, че неговият лък е необходим за сразяването на Троя. Одисей и Неоптолем са поели тази задача и се опитват по различни начини да вземат лъка на Филоктет – било като го измамят, или пък като го придумат, а съществува и вариант – да го принудят с физическа сила. Какво всъщност става между Одисей, Неоптолем и Филоктет и каква е ролята на появяващия се в края на пиесата Хергулес.

 

Разговора може да чуете ТУК.

 

Допълнителни материали:

Филоктет, Софокъл, прев. Александър Ничев. – В: Трагедии. С., ИК „Захарий Стоянов“, 2013 (линк);

– Филоктет, Хайнер Мюлер, прев. Иван Станев. – Във: Пиеси: Филоктет. Херакъл 5, Хорация, Битката. Животът на Гундлинг, Фридрих фон Пройсен, Сънят мечтата викът на Лесинг. Пустеещи брегове. Медеяматериал. Пейзаж с аргонавти. С., Народна култура, 1989 (линк);

Одисея, Омир, прев. Г. Батаклиев. София: Народна култура, 1981

– Лаокоон, или за границите на живописта и поезията, Лесинг, прев. Иван Ганков. София: Наука и изкуство, 1978.

– Филоктет, или Трактат за трите вида нравственост. Андре Жид, прев. Тодорка Минева. С., СОНМ, 2022 (линк);

Излишъците в юридическите текстове: литературни остеофити в ставите на Закона?, Стоян Ставру, Социологически проблеми 52, бр. 1 (2020), 102–120 (видео), 30.10.2023 (линк);

Техниките на актьора: мимесис и мимикрия във „Филоктет“ на Софокъл, Камелия Спасова, сп. Литературата, бр. 32/2024 (линк);

Greek Tragedy: A Literary Study, H.D.F. Кitto, Classical Studies. London: Routledge, 1997 (линк);

Sophocles: Philoctetes, Hanna Roisman, Duckworth Companions to Greek and Roman Tragedy. London: Duckworth, 2005 (линк).

 

Представяне на госта:

Камелия Спасова е доцент по антична и западноевропейска литература, ръководител на катедрата „Теория на литературата“, СУ „Св. Климент Охридски“. Гост-лектор в Кьолнския университет (2016–2018). Млад изследовател към Център за академични изследвания в София (2014–2015). Има две теоретични книги: „Събитие и пример у Платон и Аристотел“ (2012) и „Модерният мимесис. Саморефлексията в литературата“ (2021). Автор е и на две стихосбирки: „Парцел № 17“ (2007) и „Кеносис, книга на празнотата“ (2016).

 

НЕОПТОЛЕМ

Освен да лъжа, друго нещо искаш ли?

ОДИСЕЙ

Да хванеш Филоктет с измама, казах ти.

НЕОПТОЛЕМ

Защо с измама, а не чрез предумване?

ОДИСЕЙ

Не ще склони. А силом ти — не би успял.

ОДИСЕЙ

Със слова престорени

ти трябва да измамиш Филоктета.

Запита ли те кой си и къде си бил,

кажи, че си Ахилов син, не крий това;

че плуваш към дома, напуснал цялата

ахейска флота, разгневен с ужасен гняв,

че след като с молби са те извикали

(защото само тъй би паднал И?лион),

оръжието на Ахил присъдили

царете не на тебе, на законния

наследник, а на Одисей. Приказвай му

за мене по-обидно от обидното.

Не ще ме огорчиш. (…)

Бъди безсрамен с мене само малка част

от този ден! През всичките останали

наричай се най-честен между смъртните!

НЕОПТОЛЕМ

Ахил. А той лежеше там. Оплаках го

аз, бедния, и тръгнах към Атридите,

към свойте, както смятах аз, приятели.

Доспехите му, па и всичко негово

поисках там. А те без срам отвърнаха:

„Ахилов сине, можеш всичко бащино

да вземеш, но оръжието друг юнак

владее днес — Лаертовият син е той!“

Наляха се очите ми, изправям се

и казвам с гняв и болка във душата си:

„Безсрамни люде, как сте дали моите

оръжия, преди да сте ме питали?“

Тогава каза Одисей (и той бе там):

„Да, момко, с право те на мен ги дадоха,

защото аз спасих и тях, и мъртвия.“

И разгневен, обсипах го със всичките

обиди, ни една не бе пропусната –

че моето оръжие той вземаше!

Филоктет, Софокъл,

прев. Александър Ничев

 

ОТГОВОРИ

Моля напишете Вашия коментар!
Моля напишете Вашето име тук

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.