ПОДКАСТ

(дата на записа: 05.11.2020 г., продължителност: 1:49:00)

(всички теми на Vox Nihili – виж тук)

 

Всички епизоди на Вокс Нихили

може да чуете и в YouTube на този адрес.

– Действително ли животът без музика би бил една грешка?

– Защо музиката „води“ до пиянство 😉 ?

– Каква е разликата между Аполон и Дионис и защо Ницше е критикуван за своята медитация „Манфредь“ от Ханс фон Бюлов?

Музика и опиянение“ (05.11.2020)

свързан епизод: ЕР145 Музика и критика” (02.11.2020)

 

Серията на Ratio Podcast и Предизвикай правото! изследва пресечните точки на науката и технологиите с етиката и правото. Може би си спомняте, че имахме сходна серия събития на име Vox Nihili – в текущата ситуация ги пренасяме в дистанционен аудио формат.

Любомир Бабуров, Васил Лозанов и Стоян Ставру обсъждат:

– Действително ли животът без музика би бил една грешка?

– Защо музиката „води“ до пиянство 😉 ?

– Каква е разликата между Аполон и Дионис и защо Ницше е критикуван за своята медитация „Манфредь“ от Ханс фон Бюлов?

– Как да се справим с музикалния „махмурлук“?

– Съществува ли музиката в природата и защо пеят славеите и китовете?

– Какво представлява т.нар. „музикални червеи“ и защо Оливър Сакс нарича книгата си „музикофилия“?

– Какво е значението на музиката за човешката идентичност?

– Имаме ли право и защо правим разлика между „висша“ и „нисша“ музика?

Разговорът имаше два ясно разграничими части. В първата част спокойно обсъждахме възгледите на Ницше за раждането на трагедията от духа на музиката, съпоставяйки неговите възгледи с тези на Адорно – друг музикант във философията. Поговорихме и за това дали дъждът или шумът, който издава една гора, е музика, или музиката е единствено и само човешко творение. Във втората част обаче нещата „загрубяха“, защото се захванахме с политически най-некоректния въпрос, който отлагахме вече един подкаст и половина: въпросът за „висшата“ и „нисшата“ музика. Въпросът остана нерешен 🙂

ПП: и ето и най-приятното определение за пиян (буквално и преносно) човек: „Човек не е вече художник, той е станал художествено произведение“ (Ницше).

 

Разговора може да чуете ТУК.

Допълнителни материали:

Раждането на трагедията (книга), Фридрих Ницше, Издателство „Захари Стоянов“, 2013 (линк);

Ницше за музиката, която води към добро?, Площад Славейков, 26.09.2015 (линк);

Фридрих Ницше и музиката: Философът като композитор, Макс Маршалк (прев. Г. Смирнов), Вестник „Музикален преглед“, 15.11.1925, Дигитална библиотека „Родина“ – Стара Загора (линк);

Manfred-Meditation (1872) (видео), Friedrich Nietzsche, YouTube, 10.01.2016 (линк);

Отвъд естетиката. Философски и естетически концепти в „Раждането на трагедията от духа на музиката“, Иван Маринов, Нова социална поезия, 01.12.2016 (линк);

Раждането на модерната трагедия от духа на Ницше и Арто, Камелия Спасова, LiterNet, 13.07.2007 (линк);

Техника на природата, органика на изкуството. Раждането на естетиката и отмирането на природно красивото (книга), Огнян Касабов, Университетско издателство СУ „Св. Климент Охридски“ (линк);

Сандра-орангутанът и един макак, който не успя да стане автор, Стоян Ставру, Предизвикай правото!, 05.02.2015 (линк);

Neuroesthetics, Wikipedia (линк);

Musicophilia: Tales of Music and the Brain (книга), Оливър Сакс, Амазон, 2008 (линк);

Musicophilia: Tales of Music and the Brain, (видео), Оливър Сакс, YouTube (линк);

Музиката наистина е универсален език, доказа науката (аудио), Ивайла Сопотенска, OffNews, 22.11.2019 (линк).

ОТГОВОРИ

Моля напишете Вашия коментар!
Моля напишете Вашето име тук

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.