(дата на записа: 10.09.2021 г., продължителност: 1:26:49)
(всички теми на Vox Nihili – виж тук)
Всички епизоди на Вокс Нихили
може да чуете и в YouTube на този адрес.
—
– Живеем ли в пост-апокалиптично време и каква е разликата между „култура“ и „цивилизация“?
– Каква е ролята на поколенията в усещането, че живеем „след“ нашия свят?
– Каква би могла да бъде икономическата логика в свят без производство?
—
Постапокалипсис (10.09.2020)
—
Най-новата минисерия на Ratio Podcast и Предизвикай правото! изследва пресечните точки на науката и технологиите с етиката и правото. Може би си спомняте, че имахме сходна серия събития на име Vox Nihili – в текущата ситуация ги пренасяме в дистанционен аудио формат.
—
Любомир Бабуров, Васил Лозанов и Стоян Ставру обсъждат:
– Живеем ли в пост-апокалиптично време и каква е разликата между „култура“ и „цивилизация“?
– Каква е ролята на поколенията в усещането, че живеем „след“ нашия свят?
– Каква би могла да бъде икономическата логика в свят без производство?
– Защо хората от повечето пост-апокалиптични сюжети не могат да постигнат нов социален договор?
– Кой е бил прав за „естественото“ състояние на хората: Русо, Лок или Хобс?
– Има ли смисъл в оцеляването в един пост-апокалиптичен свят и какво всъщност представлява смисълът?
– Възможни ли са оптимизмът и шегата, когато говорим за един пост-апокалиптичен свят?
—
Започнахме с някои по-малко впечатляващи и поради това по-рядко споменавани, но може би именно заради това – и по-важни аспекти на представата за пост-апокалипсис, свързани с естественото развитие на човешките общества (Освалд Шпенглер) и смяната на поколенията (Хосе Ортега и Гасет). Разгледахме въпроса за „социалния договор“ след Края на света и защо в постапокалиптичните филми изключително рядко, ако въобще, се срещат фермери и земеделци. След това отделихме немалко време на въпроса за смисъла и дали той може да се запази в една пост-апокалиптична ситуация. Завършихме с идеята за „рекреационния“ пост-апокалипсис и способността на човека да се шегува дори и след края на своя разказ.
—
Разговора може да чуете ТУК.
—Допълнителни материали:
– Bird Box (филм), 2018 (линк);
– Мотивът за „кризата на Европа” във възгледите на Освалд Шпенглер и Хосе Ортега-и-Гасет, Гергана Попова, Nota bene, 2013, № 25 (линк);
– Зигмунд Бауман: За тези, за които цивилизацията се е провалила, варварите са спасители, Mediapool.bg, 10.01.2017 (линк);
– Visions of After the End: A History and Theory of The Post-Apocalyptic Genre in Literature and Film, Brett Samuel Stifflemire, Jeremy Butler, Committee Chair, Jason Black, Suzanne Horsley, Kristen Warner, Fred Whiting (дисертация), 2017 (линк);
– Концепция карнавала М. Бахтина и теория архаического праздника В. Топорова, Станислав Гурин, 19.04.2018 (линк);
– Apocalyptic Transformation: Apocalypse and the Postmodern Imagination (book), Elizabeth K. Rosen, 2008 (линк);
– Postapocalyptic Fiction and the Social Contract: We’ll Not Go Home Again (book), Claire P. Curtis, 2010 (линк);
– After the End: Representations of Post-apocalypse (book), James Berger, 1999 (линк).